Itsensä kanssa kannattaa oppia tulemaan toimeen

kuva: pexels.com

Usein toistuvilla ajatuksilla on merkitystä siihen, kuinka toimit ja käyttäydyt. Jos ajattelet aina negatiivisesti itsestäsi, esimerkiksi ”en onnistu koskaan missään”, alat tehdä valintoja sen mukaan että et tule onnistumaan. Ajatuksilla voi lannistaa mutta myös motivoida itseään. Jos käännätkin sisäisen puheesi positiiviseksi, niin myönteisiä asioita alkaa tapahtua. Jos puhut itsestäsi kauniisti, mielikuva itsestäsi saattaa muuttua. Ethän puhu ystävästäsikään rumasti, joten miksi puhuisit negatiivisesti itsestäsi?

Kaikki alkaa siitä, että tunnistat, milloin ajattelet negatiiviseen sävyyn. Kun tunnistat tilanteet, joissa yleensä ajattelet kielteisen kautta, voit yrittää muuttaa tilanteessa ajatteluasi positiiviseksi. Esimerkiksi jos uusissa tilanteissa ajattelet heti epäonnistuvasi, voit yrittää ajatella että olet selvinnyt aiemminkin ja että hyvin se menee. Näin käännät negatiivisen sisäisen puheen positiiviseksi.

Myönteiset ajatukset saavat meidät toimimaan ja lannistavat ajatukset saavat mielialan kurjaksi ja lamaannuttavat. Kielteiset ajatukset estävät sinua olemasta oma itsesi ja ne estävät sinua hyödyntämästä kaikkea osaamistasi ja kykyjäsi. Kun opettelet kyseenalaistamaan omia ajatusmallejasi, voit vähentää haitallisten ajatusten vaikutusta. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että kaikkia negatiivisia ajatuksia tulisi välttää, sillä ne ovat normaaleja tietyissä tilanteissa. Itsensä kanssa kannattaa oppia tulemaan toimeen, joten muistathan kiittää ja kehua itseäsi!

Create your website with WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: