Kauniita unia

kuva: pexels.com

Uni poistaa väsymyksen, mutta tiesitkö että sillä on monia muitakin tehtäviä? Unen aikana erilaiset päivän aikana aivoihin syntyneet kuona-aineet poistuvat. Unen aikana aivot siis puhdistavat itseään. Unen tehtäviin kuuluu tulehdussairauksien torjunta ja vastustuskyvyn ylläpitäminen. Uni palauttaa vireyttä ja havainnointikykyä, ja uni on keskeinen edellytys oppimiselle ja muistamiselle. Unella on merkitystä myös painonhallinnassa, sillä univaje heijastuu syömistottumuksiin ja altistaa lihomiselle.

Nukkumisen aikana aivot ovat vapaita virikkeistä, joten mieli pystyy käsittelemään päivän tapahtumia ja tietoa. Unessa tieto järjestyy ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi. Unella on vahva vaikutus myös mielialalle. Nukkuminen on myös luovuuden edellytys, sillä alitajunnalla on tilaa työskennellä unen aikana. Unessa mieli käsittelee päivän aikana koettuja tunteita.

Miten sitten voisi nukkua paremmin? Rauhallinen kävelylenkki raikkaassa ilmassa muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa voi auttaa. Muista myös venytellä ja käydä tarvittaessa hierojalla. Vuorokausirytmi on hyvä pitää säännöllisenä – mene siis nukkumaan ja herää samoihin aikoihin joka päivä. Selkeä jako touhukkaan päivän ja rauhallisen illan välillä voi myös helpottaa kehoa löytämään vuorokausirytmin. Pienet torkut voivat helpottaa väsymystä, mutta vältä pitkiä päiväunia.

Huomioi myös nukkumishuoneesi lämpötila ja sänky; tila ei saisi olla liian kuuma tai kylmä ja sängyn tulisi olla mukava. Jos tilassa on liian valoisaa, hanki pimennysverhot tai silmälaput. Nykyään internetissä on tarjolla paljon erilaisia rentoutus- ja hengitysharjoituksia, joita voit tehdä ennen nukkumaanmenoa rauhoittuaksesi. Kofeiinipitoisia juomia, alkoholia ja ruutuaikaa kannattaa rajoittaa.

Mitä jos uni ei tule sittenkään? Älä jää sänkyyn pyörimään, vaan yritä vaikkapa lukea tai kuunnella rauhallista musiikkia. Jos joku painaa mieltäsi, voit yrittää vaikkapa kirjoittaa huoliasi ylös ja luvata itsellesi käsitellä niitä aamulla.

Lähteet:

https://sydan.fi/uni-tukee-painonhallintaa/

https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/uni/uni-on-aivojen-aikaa

https://mieli.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/unen-merkitys

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/lis%C3%A4%C3%A4ntymisterveys/elintavoista-apua-hedelm%C3%A4llisyyteen/uni/unen-merkitys

Create your website with WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: