Huumorista hyvinvointia

Hersyvä naurutuokio toimii vapauttavana, ja nauraminen kippurassa käy usein ihan urheilusuorituksesta. Nauru myös yhdistää ihmisiä, ja kuten tiedetään, nauru on tarttuvaa. Samoille asioille nauraminen lisää myönteistä vuorovaikutusta ihmisten kesken. Nauru lisää myönteisiä tunteita ja optimismia – itsemyötätuntokin kasvaa, kun osaa nauraa itselleen.

Lisäksi naurulla on monia terveysvaikutuksia; se vähentää stressiä, vahvistaa immuunijärjestelmää, lisää endorfiinituotantoa ja se myös suojaa sydäntä, sillä nauru parantaa sydämen verenkiertoa*. Lisäksi nauru vahvistaa muistia, tehostaa luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä**.

Vaan mitäpä sitten, kun ei naurata? Aina ei tietenkään tarvitse hymyillä ja nauraa väkisin, mutta pakotettu nauru voi joskus poikia spontaanin naurupyrähdyksen. Nauru antaa voimaa elämän vastoinkäymisissä. Kyynelten läpi voi yrittää hymyillä, jolloin mieliala voi parantua.

Hymyä huuleen!

*https://mieli.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/huumori-vahvistaa

**https://www.joylla.com/blogi/virtaa-huumorista-ja-naurusta

Mainokset

Susanna Tuuliaisen runo

pexels.com

Rantamaisema on autio.

Lehdet ovat pudonneet puista.

Minua vastaan katsoo tyhjyys.

Pelko hapuilee sanoja.

Tämä maailma

osoittaa paikan

eikä sitä ole.


Minun paikkani

veden virtauksessa

tuulen hyväilyssä

kasvoillani.

Humoristinen matkakertomus

Leppävirran kulttuuri- ja yleisurheilupäivillä oli todella mukavaa! Kirjoitimmekin yhteisesti humoristisen matkakertomuksen adjektiivitarinan muodossa. Adjektiivitarina on leikki, jossa leikkijät lisäävät etukäteen kirjoitettuun tarinaan adjektiivit tarinaa tuntematta, jolloin lopputuloksesta tulee hulvaton.

MATKATARINA LEPPÄVIRRAN KULTTUURI- JA YLEISURHEILUPÄIVILLE

Olipa kerran rento joukko Kuusamon Mielenterveyden Tuki ry:n matkalaisia. He olivat matkalla vilkkaalle Leppävirralle. Päivä oli todella rakas ja matkalaiset olivat pukeutuneet erinomaisesti. Matkalaiset olivat täydellisiä ja rehellisiä. Matkaa taitettiin linja-autolla, joka oli viihtyisä. Matkalaiset pysähtyivät muikeassa Iisalmessa syömässä hyvää ruokaa.

Porukka oli syönyt mukavasti ja matka jatkui haluatko merkeissä. Matkalla sattui aurinkoisia ja mädäntyneitä asioita. Kuski oli kitukasvuinen. Sileän ja karhean matkan jälkeen porukka saapui hellyttävälle Mansikkaharjun leirintäalueelle.

Seuraavana päivänä suunnattiin miellyttäville kulttuuri- ja yleisurheilupäiville. Perjantain lounas oli pörröinen. Savolaiset markkinatkin koettiin ja ne olivat erittäin sikamaiset. Työpajat olivat lämpimiä. Savolaiset iltamat taas olivat kylmät ja koppavat. Teatteriesitykset olivat ystävällisiä. Iltavirkut lähtivät vielä illalla vihreisiin tansseihin.

Lauantaina avattiin yleisurheilukisat romanttisesti. Kisalajit olivat melko liukkaita. Kaikilla oli kuitenkin todella haurasta. Kentällä oli myös herkullisia oheislajeja sekä paksukorvaisia terapia-alpakoita, myrkyllisiä koirakavereita, huikeaa kasvomaalausta ja hilipakkoja infopisteitä. Yhteiskävely sujui ylpeästi.

Sunnuntaina vierailimme himokkaassa Reimarissa. Porukka oli siinä vaiheessa melko arvokas. Kotimatkalle suunnattiin hauskoin mielin. Olipa pirteä ja väsynyt reissu!

Kesän saldoa

Kesän avajaiset 5.6.2019

Kesäkausi polkaistiin käyntiin 5.6. mölkyn ja sikapelin sekä makkaran ja muiden herkkujen kera.

Potunpano 11.6.

Kävimme piilottamassa potut 11.6.

Kävelytapahtuma 12.6.

Kävimme porukalla kävelyllä muun muassa Kirkkosaaren maisemissa. Lopuksi jokaiselle osallistujalle arvottiin palkinto.

Juhannusjuhla 19.6.

19.6. vietimme porukalla juhannusjuhlaa. Paikalla musisoi Tarmo Raatikainen ja tunnelma oli lämmin ja leppoisa.

Visenttipuisto 26.6.

26.6. Kävimme vierailulla visenttipuistossa. Mukaan tarttui mukava kokemus ja paljon tietoa eksoottisista visenteistä. Puistossa asusteli myös tutumpia eläimiä kuten ankkoja ja lampaita.

Mato-ongintaa 17.7.

17.7. mato-ongimme Kelanrannassa. Saalista kertyi porukalle yhteensä päälle pari kiloa.

Retki Poussunkoskelle 18.7.

18.7. Kävimme Poussunkoskella. Retki sujui sateisissa tunnelmissa lämpimin mielin. Paistoimme lättyjä ja makkaraa ja hörpimme nokipannukahvia.

Treeniä treeniä! 23.7.

Kävimme porukalla treenaamassa kävelyä urheilukentällä. Samalla reissulla kävimme ottamassa tuntumaa lähellä olevaan ulkokuntosaliin.

Piknik- ja uimaretki Matkajoki Campingiin 24.7.

Kävimme retkellä Matkajoki Campingissa. Maisemat olivat hienot, sää suosi ja piknikeväät maittoivat. Osa uskaltautui uimaankin!

Arvaatkos, kuinka monta kynää katossa roikkui?

Retki Riipiselle 30.7.

Kävimme Riipisellä 30.7. Osa hörppäsi munkkikahvit, osa herkutteli pehmiksellä. Paljon oli nähtävää!

Kylmäluoman reissu 6.8.

Lisäksi kävimme pariin otteeseen torilla ja kahvilassa!

Maisemanvaihdos piristää

Tökkiikö arki? Tekeekö mieli pysyä neljän seinän sisällä ja möllöttää peiton alla? Mitäpä jos vaihtaisitkin maisemaa, avartaisit maailmaasi?

Hyvän mielen palveluaseman väki on reissannut pitkin kesää. Matkakohteina ovat olleet niin lähellä sijaitsevat paikat kuin vähän kilometrejäkin vaatineet kohteet. Olemme vierailleet esimerkiksi visenttipuistossa ja Poussunkoskella sekä tehneet onkireissun Kelanrantaan.

Maisemanvaihdokset ovat piristäneet niin kävijöitä kuin työntekijöitäkin. Rutiineista poikkeaminen toimii piristyksenä arkeen. Porukassa on mukavaa jakaa kokemus ja ehkäpä kokeilla ja kokea jotain uuttakin. Välttämätöntä ei ole aina edes matkustaa kauas saadakseen mukavia kokemuksia. Joskus piristyksenä toimii pehmisjäätelö, jonka saa nauttia torilla hyvässä seurassa.

Kuusamon Mielenterveyden Tuki ry:n jäsenille olisi tarjolla matka vähän kauemmaksikin, nimittäin Riikaan! Ilmoittaudu mukaan ja kysy lisää: 040 546 5368

Liikuta mieltäsi

Tuuli Kalliainen

”Depressio on monimuotoinen sairaus, joka saattaa lamata ihmisen kaikilla elämänalueilla, joten hyvät keinot ovat todella tarpeen. Yksittäisistä hoitokeinoista masennuslääkkeet ja psykoterapia ovat tehokkaimpia, mutta myös aerobisella liikunnalla on selviä antidepressiivisiä vaikutuksia, ainakin lievässä ja keskivaikeassa depressiossa. Vaikeimpien masennustilojen akuutin vaiheen hoidossa ei liikunnalla ole sijaa, mutta näissäkin tapauksissa liikuntaa tulisi harkita suunniteltaessa pitkäaikaista estohoitoa.”
-Terveyskirjasto.fi

Liike voi siis toimia lääkkeenä masennuksen hoidossa. Ainakin se ennaltaehkäisee masennuksen puhkeamista ja voi lievittää masennusta. Säännöllinen liikunta tukee muita hoitokeinoja. Liikunnalla on merkitystä, mutta parantuminen on usein monen tekijän summa.

Liikelääkkeen annostelusta on sanottu, että liikkuminen vähintään kaksi tai kolme kertaa viikossa on vaikuttavaa, suurempi annostus voi olla parempi. Pitää kuitenkin muistaa kuunnella omaa kehoaan ja pitää mielessä myös armollisuus itseä kohtaan.

Tutkimusten mukaan liikuntamuodolla ei sinänsä ole ratkaisevaa merkitystä mielialan paranemista ajatellen. Tärkeintä on liikkumisen mielekkyys, jolloin motivaatio pysyy yllä. Jokaiselle varmasti löytyy vaihtoehtoja, sillä nykyään lajikirjo on valtava –perinteisten lajien lisäksi nykyään voi harrastaa vaikkapa seinäkiipeilyä, ilmajoogaa tai kävelyfutista. Nykyään myös ulkokuntosalit ovat lisääntyneet ja sellainen löytyy Kuusamostakin. Ulkosalit laskevat kynnystä liikkua, sillä ne ovat käyttäjille maksuttomia ja matalan kynnyksen paikkoja liikkua.

”Liikunta nostaa mielihyvää tuottavien välittäjäaineiden pitoisuuksia aivoissa ja lisää endorfiinien määrää veressä. Se vähentää lihasjännityksiä ja lisää verenkiertoa aivoissa. Ennen kaikkea se vähentää stressihormoni kortisolin erittymistä.”
Mielipalvelut.fi

Liikunta vaikuttaa unenlaatuun ja auttaa nukahtamaan sekä lievittää stressiä. Lisäksi liikunta tarjoaa mahdollisuuden sosiaaliseen kanssakäymiseen. Liikunta voi lievittää toivottomuuden ja tyytymättömyyden tunteita sekä ahdistusta. Masentuneena voi olla vaikeaa lähteä liikkeelle, mutta kannattaa pitää mielessä liikkumisen monet hyödyt. Tsemppiä, muista liikuttaa mieltäsi!

Lähteet:

”Liikunta ja depressio”:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00038